Tech Talk: Brake Fluid

  • qxio-arrow-left-cTerug naar Nieuws overzicht

TECH TALK

Brake Fluid

 

Remvloeistof, wat is het en waarom is het zo belangrijk?

Veilig deelnemen aan het verkeer is van levensbelang en het remsysteem van je voertuig speelt daarin een belangrijke rol! Hieronder legt Synmar je de werking en de belangrijkste eigenschappen uit, welke soorten er zijn en wat de grootste problemen geeft bij onjuist gebruik.

Om met het rempedaal of remhendel de remschoenen of remblokken te kunnen bedienen in een modern remsysteem, wordt hier bij de meeste voertuigen gebruik gemaakt van een vloeistof.
Deze zo genoemde remvloeistof is niet comprimeerbaar, wat betekent dat het niet samendrukt onder druk. Wanneer je het rempedaal indrukt, wordt de remvloeistof samengeperst en verplaatst het de kracht naar de remklauwen of trommels, waardoor de remmen worden geactiveerd.
De kracht wordt hierbij gelijkmatig overgebracht naar alle wielen van het voertuig en zorgt voor een gelijkmatige remwerking.

Remvloeistof heeft een paar belangrijke eigenschappen zoals een hoog kookpunt, dit om te voorkomen dat het tijdens zware remomstandigheden verdampt. Dit voorkomt tevens de vorming van luchtbellen in het remsysteem, die de remprestaties zouden verminderen. Remvloeistof dient ook als antivries en biedt bescherming tegen corrosie om het remsysteem te behouden, vooral in koude klimaten. Het is daarom belangrijk om regelmatig het remvloeistofniveau te controleren en de vloeistof volgens de aanbevelingen van de fabrikant te vervangen om optimale remprestaties te waarborgen.

Remvloeistoffen zijn er in verschillende soorten, de meest voorkomende zijn DOT 3, DOT 4 (LV), DOT 5 en DOT 5.1. Elke soort heeft verschillende kenmerken DOT 3 en DOT 4 (LV) en DOT 5.1 zijn op glycolbasis. DOT 5 is op siliconenbasis, niet-hygroscopisch en behoudt een constante viscositeit, maar is niet compatibel met vloeistoffen op glycolbasis. Het mengen ervan kan leiden tot problemen met het remsysteem.

We zetten de belangrijkste eigenschappen op een rij:

DOT 3 remvloeistof:

  • Op glycolbasis
  • Lager kookpunt vergeleken met DOT 4 en DOT 5
  • Hygroscopisch, wat betekent dat het na verloop van tijd vocht absorbeert
  • Vereist frequentere vervanging om optimale prestaties te behouden

DOT 4 remvloeistof:

  • Op glycolbasis
  • Hoger kookpunt dan DOT 3, voor betere prestaties bij hoge temperaturen
  • Ook hygroscopisch, maar minder gevoelig voor vochtopname dan DOT 3
  • Geschikt voor krachtige en zware toepassingen
  • Compatibel met DOT 3-systemen, maar biedt verbeterde prestaties

DOT 4LV (lage viscositeit) remvloeistof:

  • Op glycolbasis
  • Vergelijkbare kookpuntkarakteristieken als standaard DOT 4
  • Hygroscopisch, vergelijkbaar met de normale DOT
  • Specifiek ontworpen met een lagere viscositeit voor een betere doorstroming in geavanceerde remsystemen of voertuigen met een elektronische stabiliteitscontrole zoals ABS-, ESP- en ASR systemen

DOT 5 remvloeistof:

  • Op siliconenbasis
  • Niet-hygroscopisch, neemt geen vocht op
  • Hoger kookpunt dan zowel DOT 3 als DOT 4
  • Beschadigt de lak niet, maar kan zwelling van sommige rubberen onderdelen veroorzaken
  • Niet compatibel met vloeistoffen op glycolbasis (DOT 3, DOT 4 (LV) en DOT 5.1)

DOT 5.1 Remvloeistof:

  • Op glycolbasis
  • Hoger kookpunt dan DOT 3 en DOT 4, maar niet zo hoog als DOT 5
  • Compatibel met DOT 3 en DOT 4 systemen, met verbeterde prestaties
  • Minder hygroscopisch dan DOT 3 en DOT 4
  • Uitermate geschikt voor krachtige en zware toepassingen
  • Vereist minder frequente vervanging vergeleken met DOT 3 en DOT 4
  • Samenvattend combineert DOT 5.1 de voordelen van hogere kookpunten met compatibiliteit voor systemen die DOT 3- en DOT 4-remvloeistoffen gebruiken

De meest voorkomende storingen aan remsystemen zijn:

Vochtopname:
Zowel DOT 3, DOT 4 (LV) als de DOT 5.1 remvloeistoffen zijn hygroscopisch, wat betekent dat ze na verloop van tijd vocht absorberen. Dit kan leiden tot een verlaging van het kookpunt, waardoor het rempedaal sponzig aanvoelt of zelfs geheel kan worden ingetrapt. Een fenomeen wat ook bekend staat als vapour-lock.

Corrosie:
Vocht in de remvloeistof kan leiden tot corrosie in het remsysteem, waardoor mogelijk schade ontstaat aan kritieke componenten zoals remklauwen en hoofdcilinders.
Schade aan afdichtingen en slangen:
Verontreiniging van remvloeistof of het gebruik van het verkeerde type kan de rubberen afdichtingen en slangen beschadigen, wat kan leiden tot lekkages en een verminderde remwerking.

Verontreiniging:
Het mengen van verschillende soorten remvloeistof, vooral DOT 5 met vloeistoffen op glycolbasis (DOT 3, DOT 4, DOT 4LV, DOT 5.1), kan chemische reacties veroorzaken, wat kan leiden tot problemen met het remsysteem.

Slechte ABS-prestaties:
In voertuigen uitgerust met een ABS systeem kan vervuilde of verslechterde remvloeistof de prestaties van het systeem belemmeren, waardoor de antiblokkeerremcapaciteiten worden aangetast. Regelmatige controle van de remvloeistof en tijdige vervanging volgens de door de fabrikant aangegeven verversingsintervallen zijn essentieel om deze problemen te voorkomen en optimale remprestaties te garanderen.

Voor optimale veiligheid en prestaties is het essentieel om de door de fabrikant voorgeschreven remvloeistof te gebruiken en verversingsinterval te hanteren.

Meer informatie:
Wil je meer informatie of producten van Synmar bestellen? Neem dan contact op via +31(0) 33-303 3044 of stuur een email naar info@synmar.nl

 

Auteur: Synmar

keep in
touch

Wij zijn Synmar! Hoe kunnen we u vandaag van dienst zijn?

CONTACT qxio-arrow-right-c

synmar logo colour

Albert Schweitzerstraat 7
7131 PG Lichtenvoorde
The Netherlands

+31 (0) 33 303 3044
info@synmar.nl

linkedin facebookmailmail